Nog 100 dagen! WK Masters Lyon


Een jaar geleden schreef ik:
Lyon 2015, 4 augustus...
Deze datum neerschrijven en uitspreken brengt me van de kaart en geeft mij instant kippenvel... Wereldkampioenschap Masters Atletiek 2015... ik ga dus 100% voor het Wereldkampioenschap Tienkamp en een top acht plaats in Lyon! Ik heb oneindig veel zaken nog te doen, maar zal mezelf overstijgen, elke dag, in de aanloop daarnaartoe. Elke steun, elke hulp zal ik kunnen en moeten gebruiken. Het wordt een prachtig traject, vol energie. I'm a lucky bastard!
www.lyon2015.com 

Zondag 26 april 2015... Nog 100 dagen voor het WK Masters in Lyon...
Een jaar geleden schreef ik mijn objectieven neer:

Ambitie level 1: een tienkamp in Lyon gezond beëindigen.
Ambitie level 2: 5.608 punten lijken me een verstandige ambitie
Ambitie level 3: met mijn huidige PR’s haal ik 5.944 punten
Ambitie level 4: het BR is 6.095 punten
Ambitie level 5: los van het puntenaantal droom ik van een top acht plaats... ik heb er zelfs geen woorden voor wat dat me zou doen.


Een jaar later moet ik zeggen dat het traject is tot nog toe met vallen en opstaan. Maar momenteel toch met een positieve flow, en... het zijn trouwens de laatste maanden en weken van een voorbereiding die de gelegde basis laten renderen. Toch een positieve flow dus :-)


De droge analyse:

(1) Oeioei!
Mijn werk plaatst mij het komende jaar voor zware veranderingen en uitdagingen. 1 jaar later: De sollicitaties hebben energie gevreten en een aantal projecten zijn niet binnen gehaald. Niet echt de meest positieve periode. Maar dit is sinds vorige maand achter de rug; het blijft echter wel een knauw.

(2) Allez joengne doe da nie!
Ondanks het feit dat het Spartaanse leven dat ik mezelf opleg, mij plezier brengt, wil dat nog niet zeggen dat ik het aan kan. Laat staan dat mijn directe en wijde omgeving zich er in vinden. 1 jaar later: Katrien sport nu ook intensief op de piste; dat maakt de praktische kant makkelijker en leuker. Dus eigenlijk prima omstandigheden.

(3) Gij kunt da nie!
Als ik de concurrentie op wereldniveau bij de 45-jarigen bekijk, heb ik sportief duidelijke beperkingen:

:: Discus en kogel zijn de zwaarste werkpunten; 1 jaar later: Het gaat niet zo goed. Discus gaat momenteel stabieler. Een nieuw PR moet er in zitten, maar het is met veel vraagtekens... Hoe dan ook een extra inspanning voor discus kan een 50 extra punten opleveren. Discus = WERKPUNT FOCUS. 




Kogel blijft een ramp; coördinatie, gewrongen, pijnlijk, vooruitgang is er niet… en dit ondanks hard werken. De sideways glide kogel lukt soms; ik zou deze graag onder de knie krijgen om een gewoon resultaat te bekomen, consolideren zonder frustratie en pijn.






:: Hoogspringen en polsstok moeten verbeteren voor top 8... 1 jaar later: Hoog is een probleem. Af en toe pijn, en zelfs eens een blessure… Flop is te zwaar en vraagt teveel energie. We gaan voor schaarsprong; opnieuw, ik zou deze graag onder de knie krijgen om een gewoon resultaat te bekomen zonder frustratie en pijn. 

Voor polsstok is er een kans; er zit al meer techniek in dan dat het PR (2m80) doet vermoeden. Met hard doorwerken kan hier een positieve verassing uit komen. Een 3m25 is volgens mij niet onmogelijk (de trainer Elie zegt dat het zonder probleem zal lukken); 135 punten extra. Polsstok = WERKPUNT FOCUS.

(4) Serieus?!
Anderzijds scoor ik blijkbaar goed voor de meest differentiërende disciplines:

:: Horden, ben ik top 5 (referentie: WK 2 jaar geleden M45)
1 jaar later: Ik voel resultaat en wordt steeds stabieler. Het PR moet sneuvelen. Huidige aanpak blijven volgen kan in een perfecte race een 60 punten extra opleveren. Aanpak aanhouden.


:: 1500m, ben ik top 8
1 jaar later: Ik ben sterker en frisser op afstanden op training, maar op een tienkamp is dat geen garantie. Een 5’20” zou 28 punten verlies betekenen, een 5’25” zou 60 punten verlies betekenen. Liever niet natuurlijk, maar huidige aanpak aanhouden – ik voel me sterker - lijkt me het beste.

(5) Jaja 't zal wel...
Ook in de andere disciplines ben ik goed:
:: Ver, top 8
1 jaar later: Ver is een probleem. Ik presteer duidelijk steeds minder en hier kunnen veel punten gewonnen of verloren worden (40cm minder is 100 punten). En die patellapezen lijden serieus bij het landen... Ver = WERKPUNT FOCUS.





:: Speer, 100m en 400m, top 5
1 jaar later: Ik heb hiervoor geen angst. Dat zal afhangen van de vorm en frisheid van het moment. De huidige trainingen renderen. Aanpak aanhouden.





(6) Ziede wel, hij is zot!
Ik heb geen tienkampervaring, enkel vijfkamp.
1 jaar later: Dat klopt helaas nog steeds. Door blessures in 2014 kon ik dit niet aanpakken…

(7) Blijft dan moa beter thuis.
Ik heb geen (= nul) polsstoktechniek en trainer hiervoor.
1 jaar later: Is geen probleem meer. Is een luxe geworden die me hopelijk ook vruchten afwerpt in ver en hoog?

Op basis van bovenstaande moet ik nu naar een onwaarschijnlijk actieplan :-)) zut!

Actieplan samengevat voor de komende maanden:

-        - Werkpunt focus: discus, polsstok en ver.
-        - Nog onder de knie te krijgen: sideways glide kogel en schaarsprong.
-        - Andere nummers: aanpak aanhouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten